REDACCIÓ. (Barcelona).- El Parlament de Catalunya, en la reunió de la Comissió de Territori de dimecres passat va aprovar una resolució per millorar el servei ferroviari de l’R3 de Rodalies entre Puigcerdà i la Tor de Querol-Enveig, a la Cerdanya. La proposta posa en valor la correspondència que hi ha a l’estació de la Tor de Querol-Enveig, situada a la Catalunya Nord, amb tres serveis de l’SNCF: el Tren Groc cap a Vilafranca de Conflent, trens regionals “TER” cap a Tolosa de Llenguadoc i un tren nocturn cada nit cap a París. Tal com va exposar la diputada Montserrat Vinyets, connexions com aquestes és vital promoure-les en la situació actual d’emergència climàtica, per donar alternatives no contaminants al vehicle privat i a l’aviació. Malgrat això, la connexió transpirinenca sovint cau en l’oblit i darrerament s’ha arribat a fer anar les persones usuàries del tram entre Puigcerdà i la Tor de Querol en taxi.
En primer lloc, la resolució demana preservar el servei actual de l’R3 fins la Tor de Querol-Enveig, en el context del traspàs de Rodalies.
Per altra banda, la resolució aprovada insta el Govern que tots els trens que arriben a Puigcerdà vagin també a la Tor, que es treballi junt amb l’SNCF per coordinar més els horaris amb l’R3, que la correspondència entre R3 i aquests serveis de l’SNCF s’informi per tots els canals de Rodalies, que s’indiqui arreu que l’extrem nord de la línia és la Tor de Querol-Enveig, no pas Puigcerdà; que aquesta estació disposi de tots els serveis necessaris d’informació i venda de bitllets de Rodalies, que els maquinistes de Rodalies puguin fer-hi els descansos pertinents, i també que la connexió ferroviària transpirinenca es difongui específicament i es puguin oferir bitllets combinats.
En relació a la infraestructura del tram, la resolució insta al Govern que vetlli perquè la via d’ample ibèric que utilitza l’R3 entre Puigcerdà i la Tor estigui amb els mateixos estàndards tecnològics de la resta de la línia: a dia d’avui, en aquest tram hi ha el que s’anomena bloqueig telefònic, el més antic, que implica que per a la circulació de trens cal que els caps d’estació de Puigcerdà i la Tor s’hagin de trucar per autoritzar cada circulació; i per bona part del tram hi ha una limitació a 40km/h pel mal estat de la via. A més, la resolució també demana que el Govern lideri la reobertura de la via d’ample estàndard fins a Puigcerdà, que fa dècades que aquesta via es troba en desús i, des del 2009, tallada a l’entrada a Puigcerdà. Amb aquesta reobertura, els trens de Tolosa i París de l’SNCF puguin començar i acabar a Puigcerdà, capital de la Cerdanya, i no a la Tor.
Per últim, la resolució també insta el Govern a implicar-se la celebració del centenari de l’arribada del tren transpirinenc a la Tor de Querol-Enveig, que fou el 1929.