REDACCIÓ.- El segon Congrés transfronterer de l’audiovisual del Pirineu, que s’ha celebrat aquest cap de setmana a Puigcerdà en el marc de la 14a edició del Cerdanya Film Festival (CFF), ha reunit 200 professionals del sector d’Espanya, França i Andorra. L’esdeveniment s’ha dut a terme amb l’objectiu de donar a conèixer el talent dels creadors pirinencs i trobar fórmules que permetin seguir desenvolupant continguts audiovisuals de qualsevol format i que siguin viables a la zona transpirinenca i transfronterera.
L’esdeveniment vol fomentar sinergies entre productors i creadors que tenen ganes de rodar els seus projectes. Aquesta segona edició, que ha inclòs ponències i col·loquis, tenia com a eixos temàtics la coproducció minoritària transfronterera i els rodatges en espais protegits del Pirineu.
Durant la jornada d’aquest dissabte, Carolina Barco, fundadora d’Incoproduction, una plataforma de matchmaking audiovisual per als professionals, ha explicat que actualment compten amb uns 2.000 usuaris i ja han començat a tenir els primers resultats. És una plataforma única en les seves característiques, el tinder del sector audiovisual, destinada als projectes audiovisuals que busquen finançament i distribució que va néixer com a resposta a l’augment constant del nombre de coproduccions nacionals i internacionals i a les limitacions que tenen els fòrums de coproducció presencials.
Jaime Sanz, Doctor en Dret, economista i assessor en la indústria audiovisual, ha explicat que malgrat que els incentius fiscals s’estan consolidant com una font de finançament necessari per a les produccions audiovisuals, a l’Estat espanyol els productors independents tenen dificultats per accedir-hi. Sanz considera que caldria simplificar els requisits i donar-los a conèixer perquè poguessin arribar a tothom.
Segons Sanz a l’Estat espanyol es fan servir 88 milions d’euros en incentius fiscals el que suposa l’1,56% de tots els beneficis fiscals que hi ha en els impostos sobre societats. Una xifra que a països com França o el Regne Unit es quadruplica, ha manifestat.
A més, s’ha presentat com a cas d’èxit ‘The South Project”, una productora col·lectiva impulsada per cineastes joves i disruptius que aposten pel cinema ètic i amb una mirada inclusiva .
El congrés s’ha complementat amb un programa de pitch de nous projectes (concurs on els participants presenten i defensen davant de les productores el seu projecte) on han participat més d’una vintena de directors; i focus groups (grups de discussió i networking amb persones del sector o persones complementàries) organitzats de la mà d’Incoproduction, Match & Meet. Es compta amb el suport de Productors Audiovisuals de Catalunya.