Més notícies

    Un estudi conclou que l’Alt Urgell té 129 habitatges susceptibles de destinar-se a lloguer social

    setembre 29, 2023

    Les estacions de muntanya d’FGC tanquen la temporada d’estiu amb un increment de visitants del 16,58%

    setembre 29, 2023

    El Consell de l’Alt Urgell intentarà que Sumar continuï amb la gestió de l’Atenció Domiciliària

    setembre 29, 2023

    El Pallars analitza l’estat de la transició energètica al Pirineu i contraposa visions sobre les renovables

    setembre 29, 2023

    L’Ajuntament de la Torre de Capdella construeix una rotonda per millorar l’accés a Espui

    setembre 29, 2023

    VÍDEO.- Montellà i Martinet es prepara per a la segona edició de la Bunquerada

    setembre 29, 2023
    Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
    Últimes notícies:
    • Un estudi conclou que l’Alt Urgell té 129 habitatges susceptibles de destinar-se a lloguer social
    • Les estacions de muntanya d’FGC tanquen la temporada d’estiu amb un increment de visitants del 16,58%
    • El Consell de l’Alt Urgell intentarà que Sumar continuï amb la gestió de l’Atenció Domiciliària
    • El Pallars analitza l’estat de la transició energètica al Pirineu i contraposa visions sobre les renovables
    • L’Ajuntament de la Torre de Capdella construeix una rotonda per millorar l’accés a Espui
    • VÍDEO.- Montellà i Martinet es prepara per a la segona edició de la Bunquerada
    • Les arrels fascinants de la paraula: rai (II)
    • L’FC Andorra haurà d’abandonar l’Estadi Nacional la temporada vinent
    Facebook Twitter Instagram YouTube
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Successos
    • Medi ambient
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    Pirineus DigitalPirineus Digital
    Home»Opinió»L’Eix Pirinenc o la Nacional 260
    Opinió

    L’Eix Pirinenc o la Nacional 260

    Demanem als nostres representants territorials al Congrés o al Senat que puguin, en casos com aquests, unir les seves forces per tal que reivindicacions com la de la Nacional 260 arribin amb força a les molt respectades taules dels càrrecs polítics dotats de poder de decisió
    juliol 24, 2023
    Amadeu Gallart
    Nature

    AMADEU GALLART.- Quantes vegades hem parlat de l’Eix Pirinenc? Quantes vegades en parlarem? La resposta és clara, moltes. Personalment, recordo una trobada de fa més de quaranta anys, a la casa que la llavors totopoderosa companyia elèctrica ENHER –després absorbida per ENDESA—tenia a la Vall de Boí. Es deia que la companyia la tenia per tal de festejar i obsequiar els personatges del règim franquista. En aquest cas, en aquells moments de democràcia incipient, érem una colla de persones que ens podíem considerar representatives d’administracions locals del territori de l’Alt Pirineu. La reunió es va fer, a finals dels anys setanta, amb el llavors director general de Carreteres de l’Estat, Enrique Balaguer Camphuis, enginyer de camins. Aquest senyor va rebre les nostres informacions sobre la necessitat, a l’estil francès, d’un eix viari pirinenc que fos transversal; és a dir, que en contra de la filosofia de les vies de nord a sud, transcorregués paral·lel a la cadena pirinenca.

    Enrique Balaguer va ser director general de Carreteres de l’any 1975 al 1981 i era un tècnic molt prestigiat i reconegut. Fou l’artífex de la definició de la Red de Interès General del Estado on s’incloïa, amb categoria de nacional i a càrrec de l’Estat, el nostre Eix Pirinenc, sobretot la part que, localment, ens interessa més, la que va des de Puigcerdà al Pont de Suert. Avui, juliol del 2023, en una cruïlla política transcendental, tenim en dansa la materialització de les partides dels pressupostos de l’Estat espanyol amb les obres per a l’Eix.

    Centrem-nos, doncs, a l’Eix Pirinenc, Nacional 260, al seu pas per l’Alt Pirineu. El que és més punyent és que per fer funcionar correctament l’Eix Pirinenc, que va de Puigcerdà a la Seu, cap a Sort i la Pobla de Segur per orientar-se tot seguit cap al Pont de Suert, calen unes inversions “moderades”: l’arranjament del tram Adrall-Pallerols i el tram Xerallo-El Pont de Suert —aquest darrer enriquit amb els ports de Perves i Viu de Llevata. Aquests arranjaments comportarien una substanciosa millora de la comunicació econòmica i social de totes les comarques altpirinenques, el mateix Aran i les comarques veïnes de Catalunya i de l’Aragó. És, des del nostre punt de vista, una actuació no només imprescindible per aquest territori sinó que possibilitaria rendibilitzar les quantioses inversions realitzades a gran part del trajecte de l’Eix, que té una presentació correcta. No es demana, a més, cap obra que pugui representar un atemptat contra el patrimoni natural, només posar al dia com a carretera el que avui són pures pistes forestals asfaltades.

    El que és més punyent és que per fer funcionar correctament l’Eix Pirinenc, que va de Puigcerdà a la Seu, cap a Sort i la Pobla de Segur per orientar-se tot seguit cap al Pont de Suert, calen unes inversions “moderades”: l’arranjament del tram Adrall-Pallerols i el tram Xerallo-El Pont de Suert —aquest darrer enriquit amb els ports de Perves i Viu de Llevata

    I ara ens sorgeix una pregunta que ens inquieta: existeix algun partit polític amb mínima incidència en la nostra demarcació electoral que no contempli aquesta reivindicació? Volem creure que no n’hi ha cap, que tots tenen ben clar que a part de dotar de la urgent personalitat territorial al nostre territori —cosa que competeix essencialment a la Generalitat de Catalunya—, cal actualitzar aquests trams de l’Eix Pirinenc, que gosaria qualificar de franquistes per com en són de rancis, i posar-los al servei de les necessitats ciutadanes i de la potenciació de l’estructura econòmica pirinenca. També no podem ni pensar que hi hagi cap alcalde, cap president de Consell Comarcal, que, quan li han preguntat els seus diputats pel que cal demanar als Pressupostos Generals, no hagi assenyalat aquesta mancança tan notòria.

    He tingut la sort d’assistir a convocatòries pro Eix Pirinenc, una a Puigcerdà i l’altra a la Pobla de Segur —també ja fa una pila d’anys—, evidentment sense l’èxit esperat, però, on, si més no, s’aixecava un clam territorial per aquest tema. Hem passat moments en què la sensació de resignació s’ha imposat davant d’aquest estat d’abandonament d’aquests punts de l’Eix Pirinenc, com si ja formessin part de la naturalesa de la mateixa manera que les nostres muntanyes. Tampoc calia no oblidar altres inversions molt importants com la de la Nacional 230 o la del ferrocarril Barcelona-Puigcerdà, entre d’altres.

    El que s’hauria d’evitar en un país que considero força civilitzat, sobretot si ens parem a contemplar d’on venim, és el fet que, any rere any, anem repetint aquesta cançoneta. Demanem als nostres representants territorials al Congrés o al Senat que puguin, en casos com aquests, unir les seves forces per tal que reivindicacions com la de la Nacional 260 arribin amb força a les molt respectades taules dels càrrecs polítics dotats de poder de decisió. Haurà, ara, per fi, arribat l’hora de les realitzacions pressupostàries?

    Amadeu Gallart Eix Pirinenc N-260 opinió
    Share. Facebook WhatsApp Twitter Email LinkedIn Telegram

    TAMBÉ ET POT INTERESSAR

    Les arrels fascinants de la paraula: rai (II)

    setembre 29, 2023

    Les arrels fascinants de la paraula: rai (I)

    setembre 22, 2023

    Abans, ara i sempre al costat de la Seu i Castellciutat

    setembre 20, 2023
    View 1 Comment

    1 comentari

    1. Joan on juliol 24, 2023 9:57 pm

      Semblaria que la N-260 va ser dissenyada per a ciclistes. En el seu moment, els enginyers ja devien saber el bon futur mediàtic que tindrien aquesta mena de projectes.

      Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Vídeo del dia
    Segueix-nos
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    Demo
    Meteo
    La teva opinió importa

    Estàs satisfet/a amb els resultats de les eleccions municipals al teu municipi?
    333 Vots
    Vota
    Demo

    Som el nou diari digital de l’Alt Pirineu. T’apropem l’actualitat de l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, Cerdanya i els Pallars Jussà i Sobirà.

    Email : info@pirineusdigital.cat
    Contacte: +34 653 14 37 29

    Facebook Twitter Instagram YouTube
    últimes notícies

    Un estudi conclou que l’Alt Urgell té 129 habitatges susceptibles de destinar-se a lloguer social

    setembre 29, 2023

    Les estacions de muntanya d’FGC tanquen la temporada d’estiu amb un increment de visitants del 16,58%

    setembre 29, 2023

    El Consell de l’Alt Urgell intentarà que Sumar continuï amb la gestió de l’Atenció Domiciliària

    setembre 29, 2023
    Publicacions més vistes

    Rescaten dues famílies que feien barranquisme a Bóixols perquè els nens no podien continuar per cansament i fred

    maig 13, 202317.505

    Denuncien l’obertura d’una pista de més de 300 metres de llarg en una zona boscosa protegida de Coll de Nargó

    setembre 5, 202316.626

    Un veí de Puigcerdà deixa en herència 7,2 MEUR a la Residència i a l’Hospital de Cerdanya

    desembre 20, 20228.715
    • Inici
    • Política
    • Societat
    • Economia
    • Cultura
    • Esports
    • Opinió
    • Avís legal
    • Cookies
    © 2023 Pirineus Digital - Cadena Pirenaica.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.