REDACCIÓ (Llívia).- El Museu de Llívia ja disposa del seu pla educatiu. Ha estat un projecte elaborat aquests últims mesos, amb el suport econòmic de les institucions i de professionals externs, amb la coordinació dels responsables del museu, que han bastit un primer catàleg d’activitats pensades no solament per a les escoles sinó per a tota mena de públic. “És un primer pas. Un catàleg d’activitats, modest, però molt interessant, complet i realista per la dimensió actual de recursos. És el nostre punt d’inici. Volem que aquest sigui l’any d’implementació del pla”, ha explicat el director del museu, Gerard Cunill.
“El Pla Estratègic del Museu, presentat fa uns mesos, ja recollia aquest objectiu. De fet, paral·lelament s’estaven redactant els dos plans. Cal tenir present que érem l’únic museu de la xarxa de museus de Girona que no comptava amb aquesta eina”, ha detallat Cunill. S’hi ha estat treballant des del 2020, amb consultors externs i la participació de l’Schola Didàctica Activa SL i la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, amb les docents Isabel Boj i Maria Feliu.
El catàleg d’activitats del pla educatiu del Museu de Llívia ofereix, actualment, dues propostes pensades per a alumnes de primària i secundària, els quals poden ser adaptats per a altres tipus de públic, com ara col·lectius de gent més gran. Un d’ells està dedicat a l’època romana, amb el macaco —l’esquelet que està exposat al museu, una de les troballes arqueològiques importants del jaciment del fòrum romà Iulia Libica— com a protagonista. La segona de les propostes se centra en la farmàcia Esteva de Llívia, considerada una de les més antigues d’Europa, el fons de la qual s’exposa al museu.
“Hem fet aquest petit catàleg per començar. Som conscients que a hores d’ara les escoles reclamen un vestit a mida a partir dels treballs en projectes que elaboren amb els alumnes. Però, aquest és un assessorament que no podem oferir, avui. Haurem de completar l’oferta actual quan es pugui comptar amb més recursos que possibilitin aquest servei”, ha conclòs Cunill.
Les dades que es desprenen de l’observatori de públics de la xarxa de museus de Girona confirma la tesi dels responsables del museu. “Estem només en el 2% de les visites d’alumnes d’escoles en el global de les visites al museu, quan la mitjana a la resta dels museus és del 10%, com a mínim. I aquest ha de ser l’objectiu. És una part fonamental del total del públic que visita aquest tipus d’instal·lacions”, ha afegit Cunill.