REDACCIÓ.- La Generalitat ha declarat Bé Cultural d’Interès Nacional trenta elements emblemàtics del patrimoni ferroviari català, entre els quals hi ha el tren de Capdella. Tal com han explicat des del Govern, es tracta d’elements destacats de la història del transport vial català, inclosos en un projecte de protecció dels exemplars més singulars el país.
Des de la Generalitat han remarcat que el tren de Capdella, propietat d’Endesa i conegut popularment com ‘la Rubia’, és d’ús singular perquè va començar com un tren d’obra de tracció animal que acaba amb un modest comboi dièsel per fer possible les tasques de manteniment de la primera instal·lació de producció d’electricitat a partir de la força de l’aigua que arrenca el 1911 amb la construcció de la primera hidràulica de Catalunya, la central de Capdella.
Actualment, ‘la Rubia’ es troba exposada a l’exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella i el maig de l’any passat, amb motiu del Dia Internacional dels Museus, es va treure a l’exterior i es va engegar.

El projecte té el punt de partida en el document Inventari de béns ferroviaris d’interès històric, elaborat per Jordi Sasplugas l’any 2015, a instància del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC). L’any 2018, la Direcció General del Patrimoni Cultural, conjuntament amb la Comissió del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya va reprendre el projecte amb la incorporació de dos enginyers industrials, Victor Canosa i Josep M. Rovira, amb gran experiència, expertesa i referència dins el Col·legi d’Enginyers en temes de ferrocarrils i patrimoni ferroviari. La Comissió tenia l’encàrrec de fer la catalogació definitiva dels béns mobles que calia protegir.
L’any 2020 es va presentar la llista definitiva de 41 elements seleccionats amb l’objecte d’obtenir una representació significativa de les diferents tecnologies i usos dels nombrosos vehicles ferroviaris històrics que han operat a Catalunya (locomotores, cotxes de viatgers, vagons, tramvies, etc.). La inclusió dels elements mobles més destacats i importants del patrimoni històric ferroviari de Catalunya al Catàleg del Patrimoni Cultural és important a fi de poder donar-los una protecció i reconeixement.
A banda del tren de Capdella, també formen part de la llista altres elements pirinencs, com les exposicions del cremallera de Núria i de la Pobla de Lillet. També s’hi inclouen la locomotora de vapor sense fogar SAFA, de 1926 i propietat de l’Ajuntament de Blanes; El cotxe 2 del tramvia Montgat-Tiana, propietat de l’Ajuntament de Tiana; o la locomotora de vapor, el cotxe de viatgers de segona classe A-2 i la placa giratòria, propietat de l’Ajuntament de Salou, entre altres.