JUDIT PUJOL/ JOFRE FIGUERAS (Puigcerdà).- El turisme de reunions empresarials ha estat el sector escollit pel Consell Comarcal de Cerdanya, conjuntament amb l’associació Empresariat Cerdanya i l’ajuda dels ajuntaments d’Alp, Bolvir, Ger, Llívia i Puigcerdà i la Fundació Bosch Aymerich, com a palanca de creixement del territori. Aquest matí s’han presentat les conclusions finals d’un projecte que ha analitzat les empreses cerdanes per millorar la competitivitat d’aquestes, al mateix temps que incrementa el nivell de vida de la població.
El president del Consell Comarcal de Cerdanya, Isidre Chia, ha apuntat que “és un element molt important per a la comarca, per tal de poder desestacionalitzar l’activitat i penso que qui se’n beneficiarà realment serà la gent de la comarca i els empresaris que vivim aquí”.
Per la seva banda, la presidenta d’Empresariat Cerdanya, Montse Dolcet, ha coincidit que “desestacionalitzar la comarca a nivell turístic és bàsic i fonamental, necessitem que de dilluns a divendres hi hagi una mica més d’ingressos i de vida a la comarca”.
S’ha decidit començar a treballar en el turisme de reunions empresarials donat el fort impacte del sector del turisme a la comarca. Més de 200 empreses s’hi dediquen directament i ocupen a més de 1.000 persones i, indirectament, es considera que tenen poder tractor en altres sectors com la salut, l’alimentació o la construcció.
En aquest sentit, la representant de la consultora que ha desenvolupat el projecte, Adriana Cantos, de Cluster Development, ha admès que “a dia d’avui no és el focus de les empreses d’aquí, però els interessa moltíssim créixer per aquí, ja que és una línia de creixement molt interessant, tot i que habitualment estiguin acostumats a treballar els caps de setmana i amb turisme de caire familiar i sobretot de l’Àrea Metropolitana de Barcelona”.
Catorze accions previstes
Aquest projecte contempla catorze accions que han de permetre augmentar l’activitat en els mesos menys actius i disminuir els llocs de treball estacionals. Justament, el també consultor de Cluster Developmen, Lluís Ramis, ha indicat que “es tracta de ser proactius, definir una sèrie de productes i anar-los a vendre i fer algunes activitats comercials per captar més gent, en comptes d’esperar que vinguin a trucar-nos a la porta”.
Entre les catorze actuacions previstes hi ha la creació d’una web amb l’oferta turística de Cerdanya adaptada al públic corporatiu, l’organització de viatges de familiarització i de premsa per captar públic potencial o oferir formacions sobre la matèria a professionals de la comarca, entre altres. Totes aquestes 14 actuacions identificades busquen treballar un repte estratègic que s’ha identificat a partir de l’anàlisi del mercat i el canal de comercialització i moltes es podran posar en marxa en breu. Empresariat Cerdanya, la Fundació Bosch i Aymerich, el Consell Comarcal i els ajuntaments que hi donen suport lideraran la posada en marxa del projecte.
L’estudi també ha constatat que les principals cadenes de valor a Cerdanya són el turisme, la construcció i l’alimentació, que representen el 90% de totes les empreses i el 77% de facturació.