REDACCIÓ (Barruera).- El municipi de Vall de Boí ha començat el desplegament del seu Pla de sostenibilitat turística de la destinació (PSTD) i, entre les primeres actuacions, ha elaborat una anàlisi de les iniciatives de sostenibilitat dels seus allotjaments per tal de convertir-se en una destinació de referència pel creixent col·lectiu de turistes responsables i sensibilitzats amb l’impacte dels seus viatges. Aquesta anàlisi, que s’ha realitzat en col·laboració amb l’empresa Vivential Value, especialitzada en innovació en intel·ligència turística, ha permès tenir una detallada caracterització de l’oferta d’allotjaments sostenibles existents al municipi a partir de la mateixa comunicació que fan els establiments respecte a les seves actuacions i iniciatives de sostenibilitat.
Pel que fa a les iniciatives, aquestes van des de la gestió més eficient de residus (per exemple, amb la progressiva eliminació de tota mena de plàstics d’un sol ús) a millorar la mobilitat de baix impacte ambiental (facilitant el lloguer i aparcament de bicicletes o oferint estació de càrrega de vehicles elèctrics) o l’optimització en consums energètics i d’aigua (com l’ús de bombetes i dutxes de baix consum).
Entre les principals conclusions de l’estudi, que ha estat pioner en el conjunt de l’Estat pel que fa a una destinació de muntanya, des de l’Ajuntament de la Vall de Boí han destacat els següents punts:
– S’han identificat 304 iniciatives sostenibles comunicades pels allotjaments dins dels canals de reserva digital, on el client reclama tenir disponible aquesta informació.
– Un 60% dels establiments hotelers comuniquen algunes iniciatives sostenibles; xifra molt similar al 58% dels establiments de turisme rural que també ho fan.
– Per tipologies d’aquestes iniciatives de sostenibilitat, destaquen les relacionades amb la gestió i reducció de residus (35% del total de les actuacions identificades) seguit de les iniciatives relatives a l’optimització dels consums d’aigua (24%).
Amb aquestes dades, i d’altres que s’estan treballant dins l’estratègia de sostenibilitat, es dissenyaran accions de millora per tal d’alinear als empresaris i professionals del sector amb l’estratègia global de la destinació, amb l’objectiu comú de convertir el territori en un referent en turisme responsable i sostenible.