REDACCIÓ.- La senadora de Junts Mayte Rivero i el diputat de Junts Jordi Fàbrega han presentat dues mocions, al Senat i al Parlament de Catalunya, en les quals insten el Govern espanyol al traspàs integral de la titularitat dels trams catalans de les carreteres N-230 i N-260, així com el finançament necessari per dur a terme les millores de mobilitat i seguretat de tot el traçat.
En les mocions, Rivero i Fàbrega denuncien que en els darrers quaranta anys aquestes dues vies que connecten el Pirineu català i que són titularitat de l’Estat “pateixen un dèficit d’inversions crònic per part de l’Estat espanyol, des de mesures en matèria de seguretat viària com en manteniment i construcció de túnels i altres obres per millorar-ne la mobilitat”.
La senadora i el diputat de Junts reivindiquen la necessitat de mantenir aquestes infraestructures cabdals pel territori pirinenc i denuncien que la manca d’inversions en aquest sentit suposa un dèficit de comunicacions per les persones que hi viuen i redueix significativament la generació d’oportunitats econòmiques i empresarials, la captació d’inversions, la qualitat de vida dels habitants i el desenvolupament de projectes conjunts entre les valls pirinenques. Així, Rivero i Fàbrega expliquen que “és fonamental pel futur del Pirineu i els seus ciutadans l’adequació d’aquestes infraestructures per disposar de les millors condicions possibles, i això només és possible amb una inversió real i amb una gestió directa”.
Les mocions denuncien que actualment, la connectivitat per carretera a l’Alt Pirineu a través de la carretera N-260 requereix una mitjana de tres hores per dur a terme el traçat de 165 quilòmetres que separen els municipis de Puigcerdà i el Pont de Suert, i que és una situació que es repeteix de la mateixa manera amb la carretera N-230.
Així, Rivero i Fàbrega denuncien el mal estat de les vies, en què “els traçats, en conjunt, són lents, perillosos i no sempre accessibles davant les inclemències del temps”. Un exemple d’aquesta necessitat que s’exposa en les mocions és la reivindicació de ciutadans i administracions del territori per la rotonda de Montferrer, en el tram de l’N-260 entre Montferrer i Castellciutat, a l’Alt Urgell, per reduir la sinistralitat a la via, o els reivindicats túnels al Port del Cantó i al Coll de Perves.