REDACCIÓ (Llívia).- L’equip de govern de l’Ajuntament de Llívia ha presentat al ministeri de Foment,aquest dilluns a Madrid, una proposta de pacificació per a l’avinguda de Catalunya, el tram urbà de l’N-154, la titularitat del qual recau en el ministeri de Foment. El projecte que s’ha presentat a Madrid va ser elaborat, ara fa unes setmanes, per l’enginyeria Intra i per encàrrec del departament de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya. Aquest ha estat considerat molt ambiciós pels responsables del ministeri, i s’ha proposat estudiar una alternativa “intermèdia” i ajustada a la “normativa estatal”.
“Som conscients que cal fer alguna cosa. Potser, la solució, quan l’hàgim estudiat a fons, i in situ, implicaria habilitar alguna rotonda als dos extrems de la via, col·locar passos elevats i millorar la senyalització horitzontal per evitar que s’hi facin avançaments dins del nucli urbà”, ha plantejat, aquest dilluns, el subdirector general d’Explotació del Ministeri de Foment del govern espanyol, Antoni J. Alonso Burgos.
Aquestes mesures buscarien “mantenir l’efectivitat que han mostrat els radars en la reducció de la velocitat i l’accidentalitat a la via”, han apuntat des de l’Ajuntament. Els radars van ser instal·lats a Llívia fa prop d’un any i mig, ja que va ser la solució proposada en el seu dia pel ministeri de Foment, però van generar malestar entre una part de la població. Ara, el ministeri buscarà una solució menys impopular per a aquesta via, amb la idea de mantenir i millorar la pacificació de l’avinguda de Catalunya de Llívia.
El projecte inicial que l’equip de govern defensa per a l’avinguda Catalunya presenta un total de quatre rotondes noves i un canvi de disseny de la rotonda actual —a la cruïlla del carrer del Troc i el passeig de Sant Guillem—. També recull modificacions de traçat de la travessera amb l’estrenyiment de la calçada, la millora de la senyalització i altres mesures, com ara situar el doble de passos de vianants a la via. La proposta, però, ha semblat “excessiva” per part dels tècnics ministerials que han considerat que la inversió que caldria, per a tirar endavant el projecte, seria superior als dos milions d’euros.
Així, el responsable de la demarcació de Carreteres de l’Estat a Catalunya, Vicente Vilanova, present a la reunió, s’ha compromès a treballar immediatament per tal de modificar aquesta proposta inicial, en la línia de fer-la viable. En aquest sentit, abans no s’acabi l’any, govern municipal i ministeri es tornaran a reunir per continuar treballant en la pacificació de l’avinguda de Catalunya.
Aquest tram de l’N-154 registra, de mitjana, uns 8.000 vehicles diaris. En part, el trànsit elevat de la via és originat per l’elevada afluència i pas de vehicles que provenen de l’Alta Cerdanya.