REDACCIÓ (El Pont de Suert).- El projecte de millora de la Nacional 230 ideat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol preveu allargar fins a Benavarri l’autovia que ara acaba a Almenar. Des d’allà, i fins a la frontera francesa, passant per la Ribagorça i Aran, preveu la construcció d’una carretera 2+1, és a dir de dos carrils amb un tercer carril d’avançament.
Tot plegat s’ha detallat en les reunions mantingudes pel secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, aquest divendres, amb representants del territori, tant a Vielha com a Benavarri. Flores ha explicat que les solucions proposades són “diverses i adaptades i a la situació de cada tram”.
Així doncs, pel que fa al tram ribagorçà, el que afectaria més directament l’Alta Ribagorça i part del Pallars Jussà -a la Terreta i a l’extrem occidental de Sant Esteve de la Sarga-, la proposta contempla diferents solucions. Als 39 quilòmetres entre Benavarri i Sopeira s’apunta que, en ser un terreny cada cop més ondulat, hi ha poques opcions d’avançament. És per això que es proposa el condicionament de la via com a carretera 2+1 i s’apunta que, recentment, de fet, ja s’ha licitat un contracte de redacció del projecte constructiu.
El tram més complicat és el següent, el que va de Soperia fins a la boca sud del túnel de Vielha creuant el pantà d’Escales i l’Alta Ribagorça. Es tracta d’un tram de 41 quilòmetres on la via “transcorre sinuosament per un terreny molt accidentat, que compta, en aquests moments, amb unes prestacions molt estrictes amb grans dificultats d’avançament”, apunta el ministeri.
Triple carril entre el Pont de Suert i les Bordes
Davant d’aquesta situació, es proposen realitzar actuacions de millora a curt termini. Així, entre la intersecció de la carretera de la vall de Boí -la L-500-, a al sortida nord del Pont de Suert, i la intersecció amb l’N-260 a les Bordes es proposa realitzar una millora en les condicions de seguretat viària i de servei, amb l’habilitació com a carretera 2+1. És per això que s’ha anunciat que s’impulsarà de manera immediata la redacció del projecte de construcció.
També preveu la realització d’estudis per analitzar les variants de traçat o de població que caldria dur a terme, amb les seves corresponents declaracions d’impacte ambiental. Actualment, també s’apunta que s’està redactant l’estudi informatiu de condicionament de l’N-230 en aquest tram, que se sotmetrà a informació pública aquest mateix any per, posteriorment, remetre’l al ministeri de Transició Ecològica per obtenir la declaració d’impacte ambiental.
Finalment, pel que fa al tram aranès, fins a la frontera del Pont de Rei, també preveu condicionar un tram de carretera 2+1 en el tram de 6 quilòmetres entre el túnel de Vielha i la capital aranesa. Pròximament, està previst treure a licitació la redacció del projecte de traçat i construcció.
En relació a la variant de Vielha, el ministeri apunta que “cal la redacció d’un estudi informatiu per trobar la millor solució i cal comptar amb l’opinió del territori. A més, entre Vielha i Aubèrt es preveuen actuacions de millora en interseccions i travessies urbanes.
Plantejament “realista i ambiciós”
Flores ha qualificat aquest plantejament de “realista i, al mateix temps, ambiciós”, i ha destacat que el ministeri “adquireix el compromís d’elaborar una visió completa de tot el corredor, amb un seguiment de l’evolució dels diferents projectes plantejats, dels quals anirem informant a mesura que avancin”. També ha indicat que “anirem projecte a projecte per culminar-ho tot el més ràpidament possible, aquesta és la nostra voluntat”. També s’ha anunciat la creació d’un grup de treball que anirà fent el seguiment del desenvolupament de l’obra.
Des del territori fa anys que es reclama la millora d’aquest eix, per la gran quantitat de trànsit de camions que suporta, en ser la principal via d’accés a França des del pla de Lleida, i també per la sinuositat i perillositat del traçat en alguns punts.