REDACCIÓ (Andorra la Vella).- El Govern d’Andorra ha donat llum verda al decret de mesures d’estalvi energètic de l’administració general per aconseguir una reducció de la despesa en matèria energètica. Segons informa l’Agència de Notícies Andorrana, s’inclouen tant mesures d’aplicació immediata com d’altres que tenen un recorregut més llarg.
“En aquest context, és de cabdal importància que els gestors públics, la ciutadania i els responsables de les activitats econòmiques del país prenguin consciència de la necessitat d’adoptar patrons d’austeritat i d’estalvi energètic”, ha ressaltat la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. La titular de Medi Ambient ha recordat que l’objectiu d’estalvi amb les mesures, tant les d’àmbit públic com les que es vol que el sector privat també apliqui, és del 15%. En aquest sentit, ha incidit en la necessitat de poder reduir el consum de l’energia procedent de l’exterior i que està sotmesa a preus més volàtils.
En aquest sentit, el Govern ha aprovat el decret, d’obligat compliment, que defineix un paquet de vint mesures per impulsar l’estalvi energètic. Les accions s’apliquen a l’administració general, a les entitats parapúbliques o de dret públic i a les societats públiques amb participació majoritària de l’administració general. Calvó ha avançat que també es treballa juntament amb els comuns i els actors econòmics perquè puguin adoptar mesures de caràcter similar a les que ha aprovat aquest dimecres el Govern. “La unió d’esforços és cabdal per assolir un estalvi generalitzat”, ha apuntat.
Així, i entrant al detall de les mesures, s’estipula que la temperatura dins dels edificis no pot ser inferior a 26 graus durant els mesos d’estiu, ni superior a 20 durant l’hivern i queden prohibides les estufes, ventiladors o aires condicionats d’ús individual. Pel que fa a l’enllumenat, en horari laborable es recomana no fer ús de la il·luminació artificial en els moments en els quals sigui suficient la il·luminació natural. Es verifica sempre que les llums estiguin apagades abans de marxar del lloc de treball. En horari no laborable les llums han d’estar apagades. El personal de neteja només mantindrà enceses els llums de les zones on està treballant, apagant-les al sortir de cada local.
Limitacions a l’enllumenat exterior
Quant a l’enllumenat exterior, sigui informatiu o ornamental, s’apagarà a les vuit de la tarda. L’enllumenat de Nadal funcionarà com a molt durant el període comprés entre l’1 de desembre i el 15 de gener, respectant en qualsevol cas l’horari de funcionament que es fixa, com a màxim, des de l’inici de la foscor fins a les dotze de la nit.
El decret també incideix en els aparells electrònics i equipaments informàtics. Així, s’han d’apagar tots els equips elèctrics i electrònics que estiguin a les taules de treball dels usuaris o en els espais comuns quan s’acaba la jornada laboral. S’han de desendollar els equips no imprescindibles quan s’acaba la jornada laboral. Exceptuant els servidors i els ordinadors que permeten fer teletreball, cal apagar ordinadors cada dia en acabar la feina. Les pantalles s’apagaran sense excepcions cada dia. Pel que fa als routers que només generen wifi interna també s’apagaran fora de l’horari laboral.
A més, el text aprovat aquest dimecres també defineix els criteris que cal seguir en l’adquisició de vehicles, subministrament d’aparells i equips, buscant sempre els més eficients energèticament. També s’inclouen criteris per racionalitzar la despesa de l’energia en la contractació pública com, per exemple, en els nous projectes de construcció, reforma d’edificis o d’instal·lacions, i en l’adquisició d’aparells relacionats amb l’energia.
Alhora s’implanta una estructura de seguiment centrada en la figura del gestor energètic, responsable de seguir, coordinar i assegurar el compliment de les previsions del decret. Per poder avaluar l’eficàcia de les mesures preses, analitzar els resultats obtinguts i definir altres mesures, s’han de poder mesurar una sèrie d’indicadors. Per aquest motiu, es crea un sistema d’informació per facilitar la presa de decisions. Finalment, es preveu l’elaboració d’un pla d’inversió per anar fent els diferents edificis públics més eficients, d’acord amb les auditories que s’han dut a terme.