Durant aquest mes de maig el Parc Natural de l’Alt Pirineu ha organitzat amb la Comunitat de Municipis Cardosencs, formada pels ajuntaments d’Esterri de Cardós, Lladorre i Vall de Cardós, el Curs sobre el llegat barroc a les valls de Cardós, dirigit fonamentalment a professionals del guiatge i la interpretació, però també a públic general interessat en aquest període al Pirineu.
El curs ha comptat amb una vintena de participants i ha dut a especialistes en aquesta època que han pogut conèixer de primera mà l’art que es guarda en bona part de les esglésies de la vall.
Les impressions recollides, tant de l’alumnat com del professorat, posen de relleu el gran potencial d’aquestes esglésies, entre les quals destaquen les d’Arròs de Cardós, Surri, Boldís Sobirà i Boldís Jussà, Tavascan, Ginestarre i Ribera de Cardós. Una de les docents, Maria Garganté, professora d’art i musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, explica que “a les valls de Cardós hi ha la gran reserva de barroc pirinenc”. També altres valls del Pirineu català tenen un llegat barroc popular important, com les valls d’Àneu, i es conserven obres molt rellevants en altres punts de Catalunya, però fins ara no s’ha detectat en cap altre lloc una concentració tan important com a la Cardós. Aquest fet és molt singular, ja que gran part dels retaules i imatges d’aquesta època van ser destruïts a l’inici de la Gerra Civil o espoliats posteriorment.
L’art d’època moderna que es conserva a Cardós està constituït sobretot per retaules, imatges i pintures murals. Les seves datacions van des de finals del segle XVI fins a principis del XIX, raó per la qual es pot anar seguint l’evolució de les tècniques i les modes europees dels diferents moments. Aquests factors evidencien la connexió del Pirineu amb els principals fets històrics de l’època, fins i tot en el cas de valls com la de Cardós que es creien allunyades de tot.
S’hi poden trobar, per exemple, estructures de retaules segons els manuals italians del moment; pintures i escenes en relleu basades en làmines dels grans corrents pictòrics europeus; elements de fauna i flora d’inspiració americana o asiàtica; un santoral sovint impulsat pels ordes religiosos més potents d’aquells segles i tècniques de policromies i daurats perfectament al dia.
Actualment, ja hi ha professionals del guiatge que estan oferint visites a les esglésies cardosenques i n’hi ha altres que tenen intenció de fer-ho en un futur immediat.
Un dels guies que ja està oferint visites, Ivan Catena, diu que el curs “era molt necessari i ha estat molt útil i eficient. Abans podia fer guiatges a tres esglésies, i ara ja puc ampliar-ho a deu. A més, uns dies després d’acabar el curs ja he estat fent les primeres visites”. Catena es refereix a les que s’han organitzat a l’església d’Arrós de Cardós dins la programació de la Fira de productes del Parc Natural de l’Alt Pirineu, i que han comptat amb una bona acollida de públic.
Per la seva banda, Helena Barril, també assistent al curs, manifesta que “reconèixer i conèixer el barroc m’ha fet adonar de l’autèntic tresor d’aquestes valls del Pirineu”. Nara González ho resumeix com amb tres paraules “descoberta, aprenentatge i territori”.
A més de Maria Garganté, el curs ha comptat amb la presència de Jacinto Bonales, historiador especialitzat en paisatge, economia i sociabilitat a les comarques pirinenques; Joan Bosch, professor de la Universitat de Girona; Clara Arbués, delegada de patrimoni cultural del Bisbat d’Urgell; Elisabet Amer, especialista en interpretació i Cristina Simó, especialista en interpretació i tècnica de l’Ecomuseu de les valls d’Àneu. Tots coincideixen en el fet que el llegat cultural barroc de les valls de Cardós mereix un estudi més aprofundit que pot donar lloc a noves línies de treball vinculades a la recerca i a la dinamització cultural i turística de la vall.
Aquest curs ha sigut fruit d’un procés de participació ciutadana, impulsat per la Comunitat de municipis cardosencs i el mateix Parc Natural. En aquest es va acordar un pla de treball per dinamitzar la vall que incloïa, entre altres accions, la confecció d’un primer inventari sobre l’art d’època moderna de Cardós, per a posteriorment valorar-ne i impulsar-ne la dinamització cultural i turística. Aquest inventari, portat a terme per l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, va superar les expectatives inicials fet que ha conduït a iniciar les accions per posar el valor i estudiar millor aquest llegat.