Aquest dimecres al matí s’ha engegat “la Rubia”, després de dotze anys aturada. L’històric trenet d’Estany Gento ha tornat a posar en marxa el seu motor, coincidint amb el Dia internacional dels Museus. Actualment es troba exposat a l’exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella i està format per una locomotora dièsel i una vagoneta, però havia fet innumerables viatges des de la Cambra d’Aigües fins a Estany Gento a més de 2.000 metres d’altura.
Aquest dimecres, doncs, ha estat un dia molt emotiu per aquells que l’han tornat a veure funcionar després d’haver estat el seu mitjà de transport a la feina i han recordat més d’una anècdota. Una de les persones que hi havia treballat, fent d’infermera a peu d’obra, Rosa Maria Guerola Fernàndez, ha explicat la Rubia “es guardava per a les autoritats, perquè anava tancada, i els treballadors anàvem amb unes vagonetes descobertes i ens portaven fins a l’Estany Gento, passant per tots els túnels; era el nostre mitjà de transport per anar a treballar”.
Per la seva banda, Jaume Santos, que va ser treballador de Fecsa, ha apuntat que “cada vegada que descarrilava era un poema, i això que podies arribar a descarrilar dues o tres vegades per viatge, depenent de l’humor que tenia el maquinista, si anava més content o menys”. Tot i això, ha afegit que “en un moment ho tornaves a posar a lloc”.
L’actual alcalde de la Torre de Capdella, Josep Maria Dalmau, va conduir el trenet durant dotze anys, entre els anys 70 i 80. Ha explicat que no només transportava material i treballadors, sinó que també era ja un atractiu turístic: “la màquina tenia vàries funcions, la primera era transportar el material d’obra a Estany Gento. Pujava amb el funicular fins l’estació intermitja, després fins a la Cambra d’Aigües i d’allà feia els cinc quilòmetres fins a Estany Gento amb la locomotora, portant el material de l’obra -els ferros, l’arena…- amb unes vagonetes. A més, es portava tot el tema de restauració de l’hotel d’Estany Gento. I els dijous, divendres dissabtes i algun diumenge pujaven turistes i feien el recorregut fins a Estany Gento”.
Tots ells en tenen molt bon record i destaquen les impressionats vistes que hi havia durant el trajecte. “La Rubia” opta a ser declarada Bé Cultural d’Interès Nacional i des de l’Ajuntament de la Torre de Capdella els agradaria poder posar-la en funcionament pel voltant del museu com un atractiu turístic més.