El ple del Consell Comarcal del Pallars Sobirà ha aprovat per unanimitat una moció de suport als ajuntaments de Baix Pallars i la Torre de Capdella on es demana que la Diputació de Lleida o la Generalitat de Catalunya assumeixin la titularitat de la carretera que uneix la Pobleta de Bellveí, a la Vall Fosca, amb Gerri de la Sal, al municipi de Baix Pallars, ja al Pallars Sobirà. Es tracta d’una via de 17 quilòmetres que dona accés a nuclis com Peramea, Bretui i Montcortès i que ara és de titularitat de l’Ajuntament de Baix Pallars.
Es tracta de la mateixa moció que va aprovar a finals de febrer el ple del Consell Comarcal del Pallars Jussà, també per unanimitat. Un cop recollit el suport dels dos consells comarcals, ara es traslladarà la reclamació a la Diputació de Lleida i a la Generalitat.
La pràctica totalitat de la via és de titularitat de l’Ajuntament de Baix Pallars, que de fet és qui ha impulsat la moció, amb el suport de l’Ajuntament de la Torre de Capdella, que és titular dels pocs metres de via que hi ha just sortint de la Pobleta de Bellveí -el terme de Baix Pallars arriba a tocar d’aquest nucli pertanyent a la Torre de Capdella.
L’alcaldessa de Baix Pallars, Anna Sentinella, explica que aquesta és una via intercomarcal, ja que comunica els dos Pallars, “i és la més utilitzada del municipi”, tan a nivell turístic -dona accés al concorregut estany de Montcortès- com per a molts veïns. A més, Sentinella ha recordat que hi passen dues línies de transport escolar, que porten als alumnes als centres educatius de Sort i de la Plana de Mont-ros.
Sentinella deixa clar que un ajuntament amb pocs recursos com el de Baix Pallars no es pot fer càrrec de la correcta gestió i manteniment d’una carretera de 17 quilòmetres amb aquest volum de trànsit, i amb trams especialment complicats, com els més de quatre quilòmetres que hi ha entre Gerri de la Sal i Peramea. Per això reclama que alguna administració supramunicipal se’n faci càrrec.
La qüestió de la titularitat de les carreteres locals fa temps que es debat i s’està a l’espera que la Diputació de Lleida aprovi el Pla zonal -està aturat, pendent d’una resolució judicial- per definir qui es queda cada carretera. Previsiblement, la majoria de municipis pirinencs amb molts quilòmetres de via de titularitat municipal demanaran que aquestes siguin assumides per alguna administració supramunicipal. En el cas de la carretera de Gerri a la Vall Fosca, Sentinella apunta que compleix totes les característiques perquè l’assumeixi algú amb més capacitats que un ajuntament petit com el de Baix Pallars.
Nou esfondrament
Justament, l’aprovació d’aquesta moció al Consell Comarcal del Pallars Sobirà ha coincidit amb un nou esfondrament de terra a la carretera. Els fets han succeït al tram entre Gerri de la Sal i Peramea, un dels més conflictius de la via. El consistori ja ha iniciat els treballs per arreglar-ho, però tem que un tram que hi ha una mica més endavant acabi cedint aviat, ja que també es troba en situació molt inestable. Els treballs de reparació els ha d’assumir l’Ajuntament, com a titularitat de la via, i els finançarà amb l’ajuda de la Diputació que reben per al manteniment de camins.