En la reunió de presidències dels consells comarcals del Pirineu i la síndica del Conselh Generau d’Aran, celebrada aquest divendres a Tremp, s’ha acordat fer una moció per demanar al departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que elimini el cobrament del servei de transport als alumnes d’ensenyaments no obligatoris, cicles formatius i batxillerats, que vulguin usar les places lliures d’aquests transports, i que acostumen a ser l’únic servei públic de mobilitat existent. També demanaran una trobada amb el conseller d’Educació perquè reconsideri les mesures i es busqui solucions més acord amb el territori.
El president del consell comarcal del Pallars Jussà, Josep Maria Mullol, ha remarcat que aquest cobrament, “juntament amb el cost que suposa ja els menjadors escolars, moltes famílies que tenen un, dos o tres nens en aquesta edat es trobin amb un esforç econòmic difícil d’assumir” i afegeix que “ aquest tema afecta molt al problema que tenim de despoblament a aquestes comarques i que això pot influenciar en què moltes famílies decideixin sortir dels pobles petits i anar-se’n als pobles on tenen el servei i fins i tot marxar de les comarques”.
Actualment no tots els òrgans comarcals actuen igual: hi ha algun consell comarcal que cobra el servei a les famílies, mentre que altres, com el Jussà, ho començaran a cobrar aquest final de mes i altres com la Ribagorça no tenen previst cobrar-ho mentre ho puguin assumir. S’ha remarcat que només entre Pallars Jussà, Sobirà i Alta Ribagorça, afecta a 240 joves. I a més, és possible que si s’aplica la normativa tal com vol la Generalitat, en un futur pròxim no tinguin el transport ni pagant, ja que ara mateix s’aprofita el mateix transport que és pels alumnes d’educació obligatòria.
Si bé la Vall d’Aran és una de les competències que té transferida, s’ha mostrat del tot solidària amb les reivindicacions de la resta de comarques.
Reivindicació que municipal no és el mateix que local
D’altra banda, es destaca que també en breu sortirà la problemàtica dels nens i nenes que utilitzen transport per desplaçar-se al centre educatiu dins del seu municipi, ja que és un altre sector que el departament proposa deixar fora del transport escolar gratuït. En aquest sentit, Mullol ha explicat que “quan parlem de municipal, hauria de ser local. Estem parlant de pobles. Perquè hi ha molts municipis que tenen escola com ara Tremp però tenen molts poblets allunyats, els quals han de gaudir d’aquest transport”. També s’ha posat èmfasi a que quan es van tancar moltes escoles rurals i es va aglutinar els infants en centres de capitals de comarca o poblacions més grans, s’havia de garantir que els alumnes anessin i tornessin dels pobles petits on resideixen.
Dèficits de serveis bancaris a les zones rurals
Els i les representants comarcals han abordat també els dèficits creixents dels serveis bancaris en zones rurals i han valorat algunes de les alternatives que han anat sorgit darrerament com la proposta de l’empresa Correos per cobrir alguns dels buits que deixa el món bancari o les mateixes alternatives que darrerament estan proposant les pròpies entitats financeres.
En aquesta reunió també s’han abordat altres temàtiques que afecten el global del territori pirinenc com al projecte de celebració dels Jocs Olímpics, en aquest sentit, els i les responsables comarcals i de la Val d’Aran coincideixen a considerar aquest esdeveniment com un fet de vital importància per al territori pirinenc i una oportunitat.
A més, les presidències pirinenques han continuat treballant en la proposta dels punts que es consideren claus en la futura Llei de Muntanya i de Territori.