Gairebé dos mesos després de la seva posada en funcionament, el ministre de Presidència, Economia i Empresa d’Andorra, Jordi Gallardo, i el secretari d’Estat d’Economia andorrà, Èric Bartolomé, han presentat aquest dijous les primeres xifres sobre la nova ruta entre els aeroports d’Andorra–la Seu i Madrid. Recordem que la línia es va posar en marxa el passat 17 de desembre.
Gallardo ha destacat que “l’ocupació mitjana dels vols se situa en el 68% de les places comercialitzades, amb una mitjana de 34 passatgers per trajecte”. D’aquesta manera, des del primer vol i fins al 6 de febrer han utilitzat la línia 1.089 persones. Pel que fa a la durada i puntualitat dels vols, el ministre ha remarcat que fins a data d’avui no se n’ha hagut de retardar, cancel·lar ni desviar cap. A més, ha continuat, la durada mitjana s’ha reduït en la majoria de casos, arribant sempre abans del previst.
En aquest sentit, ha recordat la importància que l’aeroport d’Andorra–la Seu aconseguís l’autorització per realitzar-hi vols instrumentals amb aproximació per GPS, cosa que permet aterrar-hi i utilitzar la infraestructura fins i tot en condicions de mal temps: “una condició cabdal per garantir el bon funcionament dels trajectes regulars”.
El ministre de Presidència, Economia i Empresa també ha anunciat que, segons els càlculs realitzats amb els percentatges d’ocupació, la línia arribaria al punt d’equilibri al juny. El secretari d’Estat per la seva banda també ha donat a conèixer que s’està treballant amb diferents actors per analitzar si hi hauria interès i demanda suficient per incloure un nou dia de connexió entre setmana. Les converses avancen positivament i, si arriben a bon port, la idea seria poder activar-lo a la primavera, coincidint amb la temporada baixa.
L’acord entre el Govern i Air Nostrum/Iberia Regional, la companyia que opera la línia, inclou la realització de connexions amb la capital d’Espanya d’anada i tornada tant els divendres com els diumenges; tot i que en dates especials el vol de divendres pot avançar-se un dia per maximitzar el potencial turístic en ambdós sentits. El cost per als usuaris és de a partir de 59 euros el trajecte –la distància entre ambdues ciutats és de 464 quilòmetres– i, donat que la venda de bitllets es fa a través de la pàgina d’Iberia, també es permet comprar vols combinats entre qualsevol part del món i Andorra–la Seu, fent escala a Madrid.
Tipologia de viatger
En relació el perfil actual dels passatgers que agafen el vol entre Andorra-la Seu i Madrid, el titular de Presidència, Economia i Empresa ha indicat que no disposen de massa dades perquè les reserves es fan a través d’Iberia i estan a l’espera que responguin a la sol·licitud que han fet al respecte. De tota manera, ha fet saber que la gent que arriba a la infraestructura alturgellenca majoritàriament ve a esquiar o realitzar activitats d’oci al Principat tot i que hi ha madrilenys que ho aprofiten per desplaçar-se a la seva segona residència ubicada en algun indret del Pirineu, mentre que a la inversa la finalitat sovint és anar a fer turisme a Madrid.
Deixant de banda aquesta connexió, Gallardo ha avançat que el secretari d’Estat d’Economia, Eric Bartolomé, ja ha iniciat de la mà de l’Empresa Familiar Andorrana una nova ronda de contactes per analitzar la viabilitat de noves destinacions de cara al futur. Tal com ha prosseguit Gallardo, la idea seria llençar un concurs en aquest sentit de cara a finals d’any.
Pel que fa a l’actual línia entre Andorra-la Seu i Madrid, ha recordat que el contracte amb Air Nostrum té una durada d’un any i que, per tant, el 2022 ja està garantit, i que hi ha la possibilitat de prorrogar-lo un segon any de mutu acord entre les dues parts tot i que realitzant algunes modificacions de les condicions. En canvi, el tercer any l’escenari ja canviaria perquè caldria llençar un concurs internacional seguint les directrius europees i la concessió ja passaria a obrir-se a altres aerolínies.