El Servei Català de Trànsit ha començat el projecte de pacificació de l’avinguda de Catalunya de Llívia. Tal com ha donat a conèixer el consistori llivienc, el govern català ha contractat l’empresa d’enginyeria i consultoria INTRASL per tal que redacti aquest projecte que inclourà, primer, la diagnosi de la situació actual del vial —que s’està fent actualment— i, després, les solucions que es proposen. Amb aquest document, l’Ajuntament de Llívia tornarà a seure a la taula del Ministeri de Foment, titular de la via N-154, per tal de buscar altres solucions que vagin més enllà de la instal·lació del radar, que va ser la proposta estatal que es va oferir en el seu dia a l’ajuntament.
L’actual avinguda de Catalunya registra un trànsit diari, de mitjana, superior als 8.000 cotxes. Té un recorregut de gairebé uns dos quilòmetres i deu passos de vianants. Els laterals i l’amplada del vial representa el 70% de l’ocupació per a vehicles, una xifra molt superior a la recomanada, que és del 50%, aproximadament. Des del 2011 al 2021, segons dades oficials, a l’avinguda de Catalunya s’hi ha registrat nou accidents: tres atropellaments, tres envestides frontals-laterals, dos envestides laterals i una envestida frontal.
El passat divendres 21 de gener, tècnics d’INTRA van fer la primera visita de treball. El procés del projecte demana tancar primer el document de diagnosi del vial i constatar-ne les febleses i les mancances, per tal de trobar-hi solucions. Segons han explicat fonts de l’empresa, el propòsit final és aconseguir tres objectius: convertir la mobilitat del vial en més sostenible i segura; millorar la qualitat i l’atractiu d’aquest espai públic al voltant d’aquesta carretera i, finalment, augmentar l’accessibilitat i permeabilitat pels vianants.